Skrevet af Trine Bitsch
Mange ledere stiller sig op på ølkassen, når der skal lanceres nye forandringer i virksomheden eller organisationen. Men hvad gør du som leder, hvis du ikke er den fødte retoriker? Der er rigtig mange teknikker, som du kan bruge, når du gerne vil brænde igennem hos dine medarbejdere og holde den professionelle tale.
Vi giver her gode råd til, hvordan du laver en tale, der får dig til at virke troværdig og visionær samtidig med, at du varsler nye tider.
Mød dine medarbejdere på deres præmisser
Hvis du som leder gerne vil sælge et budskab til dine medarbejdere, så handler det, som i alle andre retoriske situationer, om at fremstå troværdig og give svar på de spørgsmål, som dine medarbejdere nu engang måtte have.
Det handler altså om at være tre skridt foran og analysere sig frem til, hvordan dit budskab, kommer til at påvirke dine medarbejderes virkelighed. På den måde får du imødekommet den virkelig, som dine medarbejdere står i. Indenfor retorisk teori hedder det at have en fitting response på den retoriske situation, du som taler befinder dig i.
Svar ærligt dine medarbejderes bekymringer
Du har nok ofte set journalister stille spørgsmål til politikere, men politikerne nægter at svare på spørgsmålene. De bliver spurgt i øst, men svarer typisk i vest. En sådan situation ville ikke være fitting response, men derimod en taktisk manøvre i at undgå at besvare et spørgsmål. Det er typisk ikke en adfærd, der indgyder sympati hos seerne, der kigger med hjemme fra stuerne. Medmindre journalisten har stillet et usandsynligt upassende spørgsmål.
Det handler altså om at forstå og sætte sig i sine medarbejdere sted for at skabe et vindende ledelsesrum og skabe sympati om sin ledelse. Men derudover er der en række teknikker, du kan anvende. Vi giver dig her fire anbefalinger til , hvordan du kan introducere forandringer.
Du kan med fordel menneskeliggøre dig selv
Hvis du står der på ølkassen og skal formidle nye tider, så kan det være en fordel at menneskeliggøre sig selv, og vise sin menneskelige side frem.
Tro på den tale du skal levere
Hvis du skal holde en professionel tale, der for eksempel skal lede til forandringer, så er det rigtig vigtigt, at du selv tror på det budskab, du skal servere. Hvis dit budskab ikke virker troværdigt og som noget, du selv tror på, så kommer det ikke til at virke efter hensigten.
Server sandheden, men vær konstruktiv
Det er vigtigt at bevare respekten over for den gruppe af medarbejdere, du står over for. Og det gør du bedst igennem konkrete eksempler. Som poeten Maya Angelou engang sagde: “I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Og det gælder også i en talesituation. Hvis du møder dine medarbejdere med anerkendelse og respekt, så vil de huske det.
Gentag vigtige pointer
Når man lytter til en tale, kan pointer hurtigt glippe. Derfor er gode taler ofte bygget op omkring gentagelser. På den måde så sikrer du også, at alle får dit budskab med.
Har du brug for sparring eller gode råd til, hvordan du brænder igennem rent retorisk, så har vi et professionelt hold, der sidder klar til at hjælpe dig. Vi skræddersyer gerne løsninger, der er tilpasset dine konkrete behov.