Skrevet af Trine Bitsch
Når gode offentlige talere rammer direkte i hjertet på deres publikum med deres tale, så skyldes det typisk, at de har forstået genren. For i modsætning til skriftlig kommunikation, så har taler en række fællestræk med en samtale. Og de talere, der udnytter deres viden om samtaler, kan lykkes med at gøre gode taler fantastiske.
Det ville være forfejlet at sætte lighedstegn imellem taler og samtaler. For det er klart, at de på en række punkter adskiller sig fra hinanden. En tale er ikke som en samtale spontan og henvender sig typisk ikke kun til en person eller et par stykker, men i reglen til en større forsamling. Men på afgørende punkter deler de to genrer faktisk en række fællestræk, som kan give mening at drage nytte af.
Brug det intime fra samtalen
En god tale er som en god samtale dannet af førstehåndshistorier, der gerne er krydret med nogle indlevende og dramatiserende detaljer. Begge vil tage udgangspunkt i virkeligheden. En god tale bør derfor fokusere på det intime fra en samtale. Selvom publikum er enormt stort, så vil der være hos publikum være en forventning om, at du som taler er nærværende. Og det skaber du nu engang bedst ved at tænke din tale som et stykke mundtlig kommunikation, hvor der er en form for interaktion mellem dig som taler og dit publikum.
De allerbedste talere vil typisk være gode til at føre samtaler. En god taler vil kunne improvisere i øjeblikket – fordi de udnytter de kompetencer, de har fået igennem samtalekunsten, hvor det nødvendigvis altid er spontaniteten, der råder. De bedste taler i historien har typisk også gerne et eller flere uplanlagte øjeblikke. Det betyder ikke, at de ikke har forberedt deres taler, men at de har turde at improvisere undervejs i deres gennemøvede manuskript. De har lagt noterne til side i øjeblikket.
Øjenkontakten er vejen til publikums hjerter
Effektiv øjenkontakt er afgørende for samtaler, der typisk foregår en-til-en, men hvad nogen talere overser, er at øjenkontakten faktisk også er nødvendige, når man træder op på talerstolen.
Selvom det er umuligt at holde øjenkontakt med hele publikum på en gang, er det alligevel en fordel at drage nytte af teknikken. Når du holder tale, bør du holde ægte øjenkontakt med en person fra dit publikum. På den måde kan du skabe en forbindelse mellem dig og dit publikum. Når du viser en forbindelse med en person i publikum, vil resten af publikum føle sig inkluderet i din tale. De vil derved føle, at du taler eller om man vil samtaler med dem. Du sørger på den måde for at skabe et fællesskab med publikum.
Hold kun øjenkontakt med en eller få personer
Når du har en samtale, er det relativt let at få øjenkontakt. Det kan derimod være mere udfordrende, når du samtidig skal holde styr på dit manuskript. Tricket er at afslutte en passage, før du forsøger at skabe øjenkontakt til en blandt publikum. Men det er vigtigt, at du kun holder øjenkontakt med en person ad gangen. Det kan være fristende at tro, at du skal skabe øjenkontakt med så mange som muligt, men det kommer til at virke helt modsat. Du kan komme til at se forvirret og nervøs ud, hvis du famler for meget med dit blik. Det ville være forkert at opfatte talen, som en monolog i den forstand, at den kræver et publikum, der lytter. Det der foregår som i samtalen en tovejskommunikation. Lytteren kan ganske vist ikke svare med ord. Men lytteren sender non-verbale signaler, hvilket gør talen til en konversation. Publikum vil respondere med energi, ansigtsudtryk, smil, jubel eller brøl.
Sådan kommer du til at virke nærværende
Hvis du udgår øjenkontakten med publikum, mister du altså også muligheden for at få feedback på talen. Så er godt råd er at være mentalt tilstede, når du holder tale. Lær gerne talen så godt, at du indimellem kan slippe den, når du står foran publikum. Men pas på med at læse den op, for så risikere din tale at blive robotagtig. Sørg for at skabe øjenkontakt med en eller flere fra publikum, så de oplever din tale som en samtale snarere end strøm af ord uden indlevelse.
Har du brug for mere vejledning, er du velkommen til at kontakte os. Vi sidder klar til at guide dig.